I helgen har Skisens varit på dubbla rullskidtävlingar. Allum Hill Race på lördagen och Topprullen på söndagen. Vi fick se fina tävlingar, imponerande prestationer samt möta många intressanta människor.

Vid Allum Hill Race som går uteslutande uppför passade vi också på att göra lite extra analys av prestation. Vi hade åkare som körde med våra stavar och kunde utifrån detta ta fram rullmotstånd i tävlingsbanan. Enligt våra beräkningar fick vi att segrarna Linnea Johansson och Markus Johansson hade 4.1 watt/kg respektive 4.0 watt/kg över styva 10 minuter respektive 12 minuter. Figur 1 visar hur dessa värden står sig mot våra empiriska power profiles respektive strava rekorden som vi rapporterat om tidigare. I figuren ser vi också att Linnea hade lite högre watt i år än förra året samt att Herman Paus förra året levererade 4.2 watt/kg. Tilläggas kan också att Markus själv körde något fortare i år än förra året. Förhållandena var relativt lika och vi har använt samma rullmotstånd för de två åren. Utifrån de åkare som kört bägge åren så gick det i medeltal något snabbare i år.

Power records med Allum Hill Race vinnare inritade.

Vid Allum Hill Race fick vi också träffa Andreas och Albert från Chalmers som under vår och sommar har byggt ett instrument för att mäta rullmotstånd på rullskidhjul. Utifrån deras mätningar fick vi veta rullmotståndet hos Lager 157s uppsättning av SKIGO låneskidor, vilka användes vid tävlingen. Vi kunde konstatera att de skidor som användes vid tävlingen var jämna till tredje decimalen. Utifrån uppmätt rullmotstånd var bedömningen att skidorna på sin höjd skulle kunna påverka resultatet med upp till 10 sekunder över tävlingens 3.5 km, vilket troligen är mindre än variationer som förekommer mellan olika skidor på snö.

Deltagare och andra besökare erbjöds också testa sina egna skidor och vi kunde konstatera att rullmotståndet för gummi 2or av andra fabrikat kan vara upp till 15% högre eller lägre än SKIGO skiorna samt att Skimaterias blåa PU hjul kan vara mer än 30% lättare än SKIGOs 2or. Detta är skillnader som har direkt påverkan på tävlingsutgång. Över de 3.5 kilometrarna är skillnaden mellan de blåa hjulen och genomsnittliga gummitvåor ca 1 minut för en åkare mitt i fältet.

En annan sak som skiljde mycket mellan olika hjultyper är hjulens temperaturberoende som av mätinstrumentet lättast framkom genom att följa hur rullmotståndet förändras med tid allteftersom hjulen värms upp. I detta avseende hör de blåa PU hjulen till de mest temperaturstabila vilket också innebär att de ger jämnast förutsättningar för lätta och tunga åkare. Vi testade även ELPEX röda PU hjul som har hög kallfriktion men efter att de värmts upp når ett rullmotstånd som är nästan lika lågt för de blå PU hjulen. Tabellen nedan presenterar åktid och framräknad watt för de åkare som körde med SKIGO låneskidor. Vi har även räknat ut ekvivalent åktid på blåa PU hjul respektive gula PU tävlingshjul utifrån de rullmotstånd som mätts upp av instrumentet.

Åktid på SKIGO 2or, watt/kg och omräknad åktid för andra hjultyper (för att röda hjul ska ha samma rullmotstånd som blåa förutsätter det att de når en temperatur över ca 40oC, en varm sommardag gör de ofta detta för åkare tyngre än 75 kg.)

En intressant reflektion från Tabell 1 är att Markus Johanssons tid enligt vår data skulle motsvara en tid av 9:07 på gula tävlingshjul. Detta är så när på 2 sekunder lika med den snabbaste tiden från när tävlingen för 10 år sedan kördes med denna typ av hjul. När vi rotar i gamla resultat hittar vi också att Karl-Johan Westberg kört tävlingen på 8:09 på tävlingshul i fri stil. Omräknat i watt/kg skulle Karl Johan Westbergs tid snudda på 4.8 watt/kg, vilket är en stark prestation i relation till våra empiriska power profiles.

Vi tackar Topprullen, Allum och Sävedalens AIK för fina tävlingar!