Som skidåkare i Göteborg kör vi ganska ofta i Skidome. Det är en otrolig lyx för oss skidåkare att ha fått en så fin hall för att kunna åka skidor inomhus året runt. Vi måste verkligen passa på att ge beröm till all den personal och de ledare som jobbar där för att hela tiden förbättra spår och kvalitet på anläggningen.

Ett litet huvudbry, som jag tror vi delar med många andra som tränar i hallen, är dock att våra gps klockor inte fungerar inomhus, och att det är ganska osäkert hur långt varvet verkligen är.  Idag är vi ju så bortskämda med att alltid få hastighet och sträcka på all vår träning. Det blir ju ett litet tapp i statistiken när vi inte får med sträckan från all den tid som vi tränar i hallen.

Jag har länge funderat på att mäta upp spåret, tex med ett mäthjul, detta har dock aldrig blivit av. Om någon har gjort det får ni gärna höra av er med facit!

Nu har jag dock ”mätt upp spåret”. Istället för en hederlig mätning för hand, som jag ärligen tror skulle bli mer exakt, så gjorde jag det på ett sätt som var mycket roligare för en ingenjör. Från de dataset vi har samlat in då vi har kört tester i fält och på rullband har vi sett en korrelation mellan flera olika parametrar, tex markkontakttid, impuls, frekvens och hastighet. Härigenom har vi tagit fram en algoritm som estimerar hastigheten utifrån den data som handtagen mäter. –Voila! Nu har vi en hastighetsmätare som fungerar inomhus och kan mäta sträckan i Skidome.

Vi har utvärderat denna algoritm dels från data på rullband men också från data i fält. Figur 1 nedan visar överensstämmelse för tre olika åkare som kör med stegrad hastighet på rullbandet.

Figur 1: Jämförelse mellan uppmätt och skattad hastighet för tre olika åkare på rullband.

Generellt kan sägas att överensstämmelsen skiljer lite mellan olika åkare men, utöver en peak vid högsta hastigheten är inom 10% för alla åkare på alla nivåer. Det skall dock medges att detta är just den data som användes för att ta fram modellen så metoden kan kritiseras.

För att noggrannare verifiera algoritmen för hastighetsmätning letade vi upp en raksträcka utomhus som var ungefär en kilometer. Sträckan hade viss variation i lutning med en svag utförsbacke i början och avslutades med en stigning på ca 10 meter. Sträckan kördes sedan i tre hastigheter, lugnt, medel och hårt, varefter vi jämförde hastighet och sträcka från gps mot dito från från vår algoritm. Figur 2 visar överensstämmelsen mellan hastighet för åkning i tre olika hastigheter.

Figur 2: Jämförelse av hastighet från gps och algoritm.

Utöver avvikelser vid snabba ändringar av hastighet, tex vid ingång till backen så är överensstämmelsen inom 5%. För att vidare verifiera noggrannheten av mätningen visar vi i Figur 3 också jämförelse av ackumulerad sträcka över de tre intervallerna. Vi ser att sträckan estimeras mycket väl för lugn och medelhård hastighet men något sämre för hög hastighet, i synnerhet mot slutet när vi går in i uppförsbacken.

Figur 3: Jämförelse av sträcka uppmätt med gps och estimerad med algoritm.

Efter denna verifiering kände jag att det var moget att testa algoritmen i spåret. Hur långt är spåret i Skidome?

Testet utfördes så att jag vid ett tillfälle körde ett varv i medelhård hastighet. Egentligen borde jag naturligtvis ha kört mer, men pga tidsbrist då jag klämde in det i samband med att vi hade ungdomsträning i SAIK skidor fick det räcka med en gång. Figur 4 nedan visar hastighet och ackumulerad sträcka från testet.

Figur 4: Hastighet och sträcka uppmätt med Skisens handtag vid ett varv i Skidome körd i måttlig takt.

Det magiska resultatet blev att ett varv i Skidome är 870 m långt. Min bedömning är att denna siffra är ganska rimlig att döma av åktid vid olika före, det skall dock tilläggas att det är en osäkerhet kring hur algoritmen fungerar med alla kurvor.

En kuriosa att nämna i sammanhagnet är att testet kördes på klassiska skidor som var ganska ordentligt fästvallade. Min erfarenhet är att snön i Skidome kan glida ganska bra med blanka skidor men att det ofta suger med klassiska skidor. Vi såg en rolig effekt av detta i mätningen efteråt. Utöver att estimera hasighet så har Skisens mjukvara även en algoritm för att estimera lutning. Denna visade att genomsnittslutningen under ett varv i Skidome var 3 %. En slutsats av detta är att vi naturligtvis måste jobba på att förfina denna algoritm, men det är samtidigt lite roligt att algoritmen pga det höga motståndet tolkar det som att vi hela tiden körde i en uppförsbacke.

Vid tillfälle planerar vi att göra om testet med olika tröga skidor och flera försök.

/Dan